Lietuvoje degalų vartojimas kyla beveik sparčiausiai Europoje

Lietuvoje degalų vartojimas kyla beveik sparčiausiai Europoje Pexels

Ekonomistas Žygimantas Mauricas pasidalijo socialiniame tinkle „Facebook“ statistika, kuri atskleidė, jog Lietuvoje degalų vartojimas kyla beveik sparčiausiai Europoje.

„Jei norime padėti Ukrainai (ir Europai) kovoje su Rusija, reikėtų mažinti degalų vartojimą. Nes kuo didesnis degalų vartojimas - tuo didesnė naftos paklausa, o kuo didesnė naftos paklausa - tuo didesnė jos kaina, o kuo didesnė naftos kaina - tuo didesnes pajamas Rusija gauna iš naftos eksporto. Tad net jei Lietuva ir nebeperka naftos iš Rusijos, didindami naftos vartojimą prisidedame prie pasaulinių naftos kainų augimo, o tai, netiesiogiai, didina ir Rusijos pajamas (pasaulinės naftos rinka veikia susisiekiančių indų principu*).

Deja, degalų vartojimas Lietuvoje ne tik kad nemažėja, bet auga bene sparčiausiai visoje Europoje (Lietuvą lenkia tik Slovėnija ir Vengrija, kurios dirbtinai sumažino degalų kainas, siekdamos įtikti savo rinkėjams - visa laimė, kad Lietuva nėjo šiuo keliu, nors tokių siūlymų buvo). Nuo 2019 m. pradžios degalų prekybos apimtys Lietuvoje išaugo net 18%, kuomet ES vidutiniškai buvo fiksuotas 1% smukimas. Palyginimui, Norvegijoje degalų prekybos apimtys yra 12% mažesnės, lyginant su 2019 metais. Ir nieko nuostabaus, nes 2021 metais net 64% naujų parduotų automobilių Norvegijoje buvo elektromobiliai**, 22% - hibridai ir vos 14% benzininiai ir dyzeliniai automobiliai. Elektromobiliai jau sudaro 17% viso Norvegijos lengvųjų automobilių parko***, o hibridai 11%, o tai daro reikšmingą poveikį degalų vartojimo mažėjimui šioje šalyje.

Lietuvoje, deja, elektromobiliai dar nėra labai populiarūs, tačiau jei nėra galimybės įsigyti elektromobilį, galima įsigyti tiesiog mažiau kuro naudojantį (mažiau taršų) automobilį arba tiesiog lėčiau/ramiau važiuoti, rinktis alternatyvias/mažiau taršias transporto priemones (pvz. viešasis transportas, paspirtukai, dviračiai, elektromobilių dalinimosi paslaugos) ar daugiau laiko dirbti iš namų (tiems, kas turi tokią galimybę). Be to, reikia suprasti, kad augantis degalų vartojimas nepadės Lietuvai įgyvendinti ambicingos klimato kaitos programos, o turint omenyje, kad automobilių taršos mokestis (ir vėl) nugulė biurokratų stalčiuose, teks pasitikėti piliečių sąmoningumu (tai, beje, nėra prasta strategija, nes dažnu atveju yra tvaresnė ir efektyvesnė, lyginant su iš viršaus biurokratų nuleistais reikalavimais su perdėtais biurokratiniais ribojimais ir pertekline kontrole)",- kalbėjo ekonomistas.