Aplinkai žalos nedarančios transporto priemonės - vandeniliu varomi automobiliai

Aplinkai žalos nedarančios transporto priemonės - vandeniliu varomi automobiliai Pexels.com

Aplinkai žalos nedarančios transporto priemonės - vandeniliu varomi automobiliai, kadangi šios transporto priemonės yra itin efektyvios, o juose sumontuoti vandenilio kuro elementai gali pasiūlyti daugybę privalumų: lengvai ir itin greitai užpildomus degalų bakus, įveikiamus didelius atstumus, beveik nulinę taršą aplinkai, ir degalus, kurių niekada nepritruks.

Šios transporto priemonės (jei vandenilis išgautas ekologiškai) yra ne tik „švariausi“, tačiau ir patogūs naudotis. Vandenilį naudojantys automobiliai (juose skylantis vandenilis paverčiamas elektros energija, varančia automobilį) - aplinkai nekenksmingos transporto priemonės. Per išmetimo vamzdį į aplinką, kaip šalutiniai produktai, išskiriami tik vanduo ar deguonis.

Vandeniliu varomoms transporto priemonėms skirtos infrastruktūros plėtra jau vyksta. Vakarų Europoje progresas kur kas spartesnis. Dabar prisipildyti bakus vandeniliu įmanoma 122-ejose stotelėse, o dar daugiau nei 40 – pakeliui

Automobilių gamintojai vis dažniau užsimena apie automobilius, kurie nebeturės vidaus degimo variklių, o mokslininkai teigia, kad artimiausioje ateityje vyraus dvi pagrindinės alternatyviąja energija paremtos technologijos: elektra varomi automobiliai ir vandeniliu varomi automobiliai (juose skylantis vandenilis paverčiamas elektros energija, varančia automobilį).

Toyota Mirai

Inovatyvus vandeniliu varomas „Toyota Mirai“ modelis su vienu vandenilio pripildytu baku gali nuvažiuoti iki 650 km, į aplinką neišmesdamas nė gramo teršalų.  „Toyota“ įsitikinusi, kad vandenilis turi daugybę potencialo kuriant nulinės taršos transporto pramonę. Antrajai „Mirai“ kartai panaudota GA-L platforma, pasiskolinta iš „Lexus“, leido padidinti erdvę automobilio viduje. Į šio komfortiško penkiaviečio, varomo galiniais ratais trijų degalų bakus telpa 5,6 kg vandenilio. Užpildyti degalų bakus yra itin paprasta, o tai padaryti trunka iki 5 minučių. Automobilis pasiūlys 174 AG/128 kW ir patikimumą net spaudžiant 30 laipsnių šalčiui.

 „Toyota“ sugalvota naujovė – katalizatoriaus tipo filtras, sumontuotas į oro įsiurbimo angą. Kai į automobilį įsiurbiamas oras, tiekiamas vandenilio kuro elementams, susidaręs elektros krūvis filtro audinyje sulaiko mikroskopines teršalų daleles kaip sieros dioksidas (SO2), natrio oksidai (NOx) ir kitas. Sistema efektyviai (90–100 proc.) iš oro, pasiekiančio kuro elementus, išvalo 0–2,5 mikrono dydžio teršalų daleles. Vanduo – vienintelis šalutinis produktas, gaunamas automobiliui naudojant vandenilį. Jis automatiškai pašalinamas per išmetimo vamzdį, o vairuotojas šį procesą gali aktyvinti H2O mygtuko pagalba.

 Kuro elementų bloko maksimali galia siekia 114 kW (155 DIN AG). Šis agregatas pasižymi 3,1 kW/l galios tankio rodikliu. 100 km/h greitis išvystomas per 9,6 sekundės, o maksimalus išvystomas greitis - 178 km/h  išvystomas greitis.

Fisker Karma 

Hibridinių ir elektrinių automobilių kompanija ruošiasi pristatyti modelį, kuris pats sau gamins elektrą iš vandenilio, kurį irgi gaminsis pats. Naujas prototipas naudos nenaujus vandenilio gamybos metodus ir vairuotojams vis tiek tektų lankytis degalinėse. Ten automobilio bakai būtų užpildomi metilo alkoholiu. Metanolis (CH₃OH) „Karma“ automobilyje būtų skaidomas, o išgautas vandenilis būtų jungiamas su deguonimi ir galiausiai virstų elektros energija  automobilio varikliams. Ši sistema - tai netiesioginis metanolio kuro elementas.

Hyundai Nexo

Ekologiškas, vandeniliu varomas Hyundai Nexo modelis. Kompanija teigia, kad jis yra toks švarus, kad į aplinką išskiria tik vandenį ir deguonį. „Hyundai“ teigia, kad per mėnesį nuvažiavęs 560 km, šis Hyundai Nexo automobilis gali išvalyti apie 900 kg oro – maždaug tiek oro vienas suaugęs žmogus suvartoja per 60 dienų. Automobilyje sumontuoti 95 kWh kuro elementas ir 40 kWh akumuliatorius, pasiūlysiantys 161 AG ir 291 Nm. Teigiama, kad 100 km/h greitis išvystomas per 8,4 sekundės.

Honda Clarity

Dėl  „Honda Clarity Fuel Cell“ automobilyje įmontuoto 70 MPa aukšto slėgio vandenilio bako,  juo įveikiamas atstumas - 700 km. Prie to prisideda ir efektyvi varančioji pavara bei sumažintos automobilio energijos sąnaudos.

Sumažinusi varančiosios pavaros užimamą vietą, „Honda“ sugebėjo tiek padidinti automobilio salono talpą, kad jame, kaip ir įprastiniu kuru varomame sedane, gali patogiai susėsti penki suaugusieji. Pritaikius patobulintas „Honda“ technologijas, kuro elementų paketas ir energijos generatorius sumažinti iki V6 variklio dydžio.

Šio automobilio elektrinio variklio galia - 130 kW (177 AG ir 300 Nm), o galios tankis - 3,1 kW/l. 100 km/h greitis išvystomas per 9 sekundes, o pasiekiamas maksimalus greitis - 165 km/h.

Hyperion XP-1

Tai - vandenilinis „Hyperion“ superautomobilis. Jake sumontuoti vandenilio kuro elementas ir superkondensatorių sistema. Elektros energija suka visus keturis automobilio ratus. Gamintojas teigia, kad „XP-1“ 100 km/h greitį pasieks per per 2,2 s ir išvystys maksimalų 355 km/val. greitį. Teigiama, kad pilnų vandenilio talpų užteks 1600 km. įveikimui, derinant 55 proc. važiavimo mieste ir 45 proc. – greitkelyje.

„Hyperion XP-1“ modelis neturi ličio jonų baterijų, kurias naudoja praktiškai visi elektriniai ir vandeniliniai automobiliai. Vietoje to naudojami superkondensatoriai, kurie veikia efektyviau ir yra lengvesni.

Gumpert Nathalie

 „Gumpert“ - kompanija, įkurta buvusio „Audi“ inžinieriaus Rolando Gumperto, pristatė gamybai paruoštą „Gumpert Nathalie“. Jame 15 kW metanolio kuro elementas įkrauna nedidelę 70 kWh bateriją.. „Nathalie“ bakas gali būti pripildytas per 3-5 minutes, o iki kitos stotelės automobilis gali nuvažiuoti 820  km.

Keturi elektriniai varikliai suka visus automobilio ratus, kartu išvystydami 400 kW. Iki 100 km/val. „Nathalie“ įsibėgėja per vos 2,5 s, o maksimalus greitis - 306 km/val. „Nathalie“ yra paruošta ir trasoms – turi saugos lankus.

BMW i Hydrogen Next X5

BMW pristato savo vandeniliu varomą automobilį su nauja vandenilio kuro elementų sistema, kurią BMW padėjo sukurti „Toyota“ - „i Hydrogen NEXT“. Sistema turi du 700 barų vandenilio talpyklas (užpildomas per 3-4 minutes), kurios drauge išlaiko 6 kg vandenilio. Vandenilis šioje sistemoje keliauja į kuro elementą, kuriame susijungia su deguonimi iš aplinkos, o įrenginio pagaminta elektra suka elektros variklį.

„i Hydrogen NEXT“ sistemoje yra ir nedidelė baterija. Ji bus įkraunama automobiliui stovint ar judant laisva eiga. Ši baterija padės automobiliui greičiau įsibėgėti ar judėti į įkalnę. Maksimali šios sistemos galia – 275 kW, tačiau ji išlaikoma tik kurį laiką. Maksimali palaikoma galia, kuriai išlaikyti nereikia baterijos, siekia 125 kW.

Grove Obsidian 

Pirmasis vandeniliu varomas automobilis, kurį pristato gamintojas iš Kinijos „Grove Hydrogen Automotive Co“, paskelbęs, kad daugiau dėmesio skirs automobiliams, kuriuose yra vandenilio kuro elementai, pradedant keturių durų visureigiu, kurį šiemet ketina išleisti Kinijoje.

Bendrovė teigia, kad automobilis bus pagamintas iš kompozicinių medžiagų ir jame bus naudojamas regeneracinis stabdymas, kad būtų maksimaliai padidintas efektyvumas, o pripildytais (tam reikės vos kelių minučių) vandenilio bakais, automobilis galės įveikti kiek šiek tiek daugiau nei 1000 km.