Ž.Mauricas dėl degalų kainų apkaltino vokiečius

Ž.Mauricas dėl degalų kainų apkaltino vokiečius Pexels

„Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas socialiniame tinkle „Facebook“ dalinosi aštriomis mintimis degalų kainas ir jų skirtumus įvairiose šalyse.

Kodėl dyzelino kainos yra gerokai didesnės nei benzino, nežiūrint to, kad Lietuvoje dyzelino akcizas (0,372 eurai litrui) yra mažesnis nei benzino akcizas (0,466 eurai litrui)?
1. Europos Sąjunga neturi pakankamų dyzelino gamybos pajėgumų, tad ~30% viso suvartojamo dyzelino importuoja iš kitų šalių. Daugiausiai dyzelino Europos Sąjunga importuoja iš Rusijos (50-70% viso importo, kas sudaro ~15-20% viso ES vartojimo) - čia reikia "padėkoti" vokiečiams ir ES biurokratams, kurie prigamino dyzelinių automobilių (teigiant, kad jie yra ekologiškesni nei benzininiai), bet "pamiršo" investuoti į dyzelino gamybą (teigiant, kad tai nėra ekologiška), tad atsirado paklausos ir pasiūlos disbalansas, kuris buvo mažinamas didinant dyzelino importą iš Rusijos, tačiau po Rusijos invazijos į Ukrainą dyzelino importo iš Rusijos perspektyvos pakibo ant plauko, o tai pakėlė dyzelino kainą
2. Žibalo į ugnį įpylė streikai Prancūzijos naftos perdirbimo bendrovėse, kurios dėl jų buvo priverstos sumažinti dyzelino gamybą. Be to, ES išaugo dyzelino paklausa, nes pabrangus dujoms ir elektrai išaugo dyzelino vartojimas (energetikos ir pramonės sektoriuose), o tai dar labiau padidino paklausos ir pasiūlos nesubalansuotumus Europos dyzelino rinkoje.
Kokios perspektyvos? Nekokios, nes 2023 m. vasario mėn. įsigalioja dyzelino importo iš Rusijos embargas, tad dyzelino kaina visoje ES gali dar labiau išaugti (kainos dinamika priklausys nuo to, kaip sėkmingai ES pavyks pakeisti rusiško dyzelino importą bei nuo dyzelino gamybos ir vartojimo dinamikos). Džiugi žinia yra ta, kad Lietuvoje dyzelino ir benzino kainos yra vienos mažiausių visoje ES (ir mažiausios Baltijos šalyse). Vidutinė dyzelino kaina ES siekia 1,97 (Lietuvoje - 1,91), o benzino - 1,83 (Lietuvoje - 1,70).