Kodėl vairuotojai nemoka parkuotis?

Autorius: Egidijus Babelis
Nuotraukos: 4R archyvo

Vairavimo egzaminą laikantys vairuotojai vietoje to, kad rodytų gebėjimą važiuoti viešame eisme, egzaminatoriams demonstruoja aikštelėje iškaltas važiavimo figūras. Ar tai tikslinga?

Praėjęs mėnuo buvo intensyvus šventėmis. Prieššventinis laikotarpis dar intensyvesnis, ypač eisme. Visi važinėjome nuo vieno prekybos centro iki kito, kur ieškojom geresnių dovanų artimiesiems, o gal ir didesnių akcijų silkei. Kad taip darėme visi, matėsi ne tik iš kamščių, bet ir parduotuvėse, stovėjimo aikštelėse šalia jų.

Prieššventinį savaitgalį tais pačiais reikalais nuvažiavau į vieną didesnių Vilniaus prekybos centrų. Daugiaaukštė stovėjimo aikštelė buvo aklinai užkišta. Užimtos visos stovėjimo vietos, dešimtys automobilių makaluojasi laukdami kol koks laisvesnis tarpas atsiras.

Nusimakalavęs jau iki paskutinio aukšto kiek tolėliau aikštelėje pamačiau net dvi laisvas vietas viena šalia kitos. Prieš mane važiavo tik vienas automobilis. „Valio! Tilpsim abu,“ – apsidžiaugiau. Neilgam.

Pirmosios kartos Mazda 6 vairuotojas savo automobilį atbulomis įstūmė tiesiai į vidurį per tas dvi vietas. Visiškai užkimštoje aikštelėse, kur dešimtys vairuotojų važinėjasi aplink neturėdami kur statyti automobilio. Negalėjau imti ir nuvažiuoti toliau. Prasidaręs langą paklausiau iš automobilio išlipančio jaunuolio... kodėl jis taip padarė (cenzūruota versija).

„Nepykit, mano sūnus nesenai tik teises išlaikė, jis dar nemoka normaliai parkuotis“ – kambaryje ant kilimo blogą darbą padariusio ir atgailos prašančio šuns intonacija sucypė pro keleivio duris išsirioglinusi mamytė, nesuprantanti pergrūstos aikštelės problemos mąsto.  

Po paraliais, tai kaip jis tas prakeiktas teises išlaikė, jeigu normaliai automobilio per vieną vietą pastatyti nemoka? Juk Regitroje laikant vairavimo egzaminą aikštelėje reikia atlikti įvairias užduotis: prisiparkuoti atbulai, skersai, paraleliai.

Tik tas yra atliekama uždaroje aikštelėje ir ne tarp kitų automobilių, o tarp kuoliukų. Pamenu, dar kai pats mokiausi vairuoti, vadovaudavausi kuoliukų padėtimi veidrodėliuose. Ir tai neturėjo beveik nieko bendro su automobilio statymu tarp kitų automobilių. Tai kam vairuotojus mokiname uždarose aikštelėse, jeigu tai nepadeda jų dalyvavimui viešame eisme?

Valstybės įmonės Regitra atstovai kaltės dėl teises gaunančių, tačiau parkuotis nemokančių vairuotojų neprisiima. Iš tiesų, įmonės vadovai sako pritariantys egzaminavimo metu atsisakyti būsimų vairuotojų egzaminavimo aikštelėse, tegu jie savo įgūdžius rodo realiomis sąlygomis. Toks pasiūlymas Susisiekimo ministerijai buvo pateiktas prieš gerus metus, tačiau jokių ženklų, kad ši situacija keisis, kol kas nėra.

„Turbūt sutiksite, kad per 25 nepriklausomybės metus parkuojant automobilį aikštelėje nežuvo nei vienas.  Taigi mes nenorime leisti laiko ten, kur jo ir nereikėtų eikvoti. Mums svarbu važiuoti eisme.“ – žurnalui sakė valstybės įmonės Regitra direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

„Iš tiesų nėra svarbu tai, kaip tiksliai ir preciziškai mokinys atliks parkavimą, ne mažiau svarbu, kaip jis pasirinks vietą parkavimui. Tai yra svarbiau, nes kiekvienas turi savo įgūdžius. Juk yra tokių vairuotojų, kurie vairuoja 20 metų, o parkuoja vis vien prastai, bet jie turi kitą sprendimą: tiesiog parkuoja toliau, pasirenka laisvesnes vietas.

Mes norime akcentuoti tai, kad žmonės skirtingi. Vieni tai sugeba atlikti labai gerai, kitiems užtrunka ilgiau. Toks pratimas egzamino metu kokioje nors viešoje aikštelėje parodytų, kaip žmogus vertina savo įgūdžius ir pagal tai priima sprendimus.“ – paaiškino S. Šuminas, kodėl tokių įgūdžių neverta egzaminuoti aikštelėje ir iškart papildė, kad ir kiti pratimai aikštelėje yra betiksliai: „Supraskit tokius pratimus, kaip apsisukimas, kur egzaminuojamiesiems tenka apsisukti pastovaus pločio kelio atkarpoje. Tą pratimą atliekant eisme būsimam vairuotojui papildomai reikėtų įvertinti vietą, kur apsisukti, ar ji tinkama apsisukti, taip pat atvažiuojančio transporto greitį. Tai yra aibė kintamųjų, kurie labai svarbūs, kad patikrinti, ar žmogus geba toje situacijoje elgtis saugiai ir adekvačiai, taigi šiuo atveju aikštelė yra visiškai betikslė.“

Ar tai reiškia, kad vairavimo aikštelės dings ir iš vairavimo mokyklų? Regitros atstovas tai neigia:

„Vairavimo mokymui mes nedarome jokios įtakos. Vairavimo mokyklos moko pirminių įgūdžių, kaip pajudėti iš vietos, kaip pasukti vairą, taigi faktas, galbūt aikštelė yra pati saugiausia vieta tam atlikti. Mes kalbame apie egzaminą. Vairavimo mokykla ir vairavimo instruktorius deklaruoja, kad žmogus paruoštas egzaminui, normaliam vairavimui viešo naudojimo keliuose, tai mes tą ir norime patikrinti. Mums neįdomu, ką jis veikė aikštelėje, kaip jis išmoko pajudėti iš vietos. Jis tą pademonstruos realiame eisme.“ – kalbėjo Saulius Šuminas.

Amplius vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas, pritariantis vairuotojų egzaminavimo aikštelėje panaikinimui sako, kad net ir mokymui tų aikštelių nelabai reikia:

„Aikštelės reikalingos tam, kad būtų kur automobiliams stovėti, o kam ten mokyti, aš nelabai žinau. Juk mes nemokiname meškų cirkui, mums reikia išmokyti žmogų važiuoti realiomis vairavimo sąlygomis. Tą mes ir darome, tiktai kartais mus ir mokinius norima apkrauti neva kažkokiais būtinai pratimais, vos ne tris kart sutrypti, du kart suploti, ir tada tai gaunasi.

Ne šito mums reikia. Man tenka dirbti su mokiniais, su kitais vairuotojais, kurie važinėja tris, keturis ir daugiau metų ir nemoka parkuotis. Jie juk egzaminą išlaikė, viskas su jais tvarkoj. Kai pasakai, kad tegu nuvažiuoja į kokį nors prekybos centrą, sako aš į tą prekybos centrą nevažiuoju, ten parkavimas kitoks. Jis nemoka to daryti. Jo niekas nemokė. Jį išmokė statyti automobilį pagal kūgelius, o ne realiomis sąlygomis. Aišku, mes bandome mokyti prisiparkuoti realiomis sąlygomis, bet mokome ir pagal kūgelius, nes tai privaloma, aš turiu nufilmuoti mokyklinį egzaminą.“ – aiškino Artūras Pakėnas.

Vairavimo mokyklos vadovas atkreipė dėmesį ir į vieną įstatymų spragą: bet kuris asmuo, išlaikęs teorijos egzaminą Regitroje jau kitą dieną gali sėsti prie automobilio vairo šalia pasisodinęs daugiau nei 5 metų vairavimo stažą turintį šeimos narį nepriklausomai nuo to, ar jis praėjo vairavimo kursus vairavimo mokykloje ar ne. Ir važiuoti gali ne tik kokioje nors aikštelėje, o į gatves.

„Kodėl vairavimo mokykla negali važiuoti su mokiniu bet kur, o, tarkim tėtis, gali? Vairavimo mokykla turi dvigubą valdymą, dvigubus pedalus ir instruktorius yra tam specialiai pasiruošęs: žino, kada reikia stabdyti, kaip reaguoti į tam tikras situacijas, o tėtis nepasiruošęs. Ir neretai netgi neturi tokių galimybių sureaguoti į nepatyrusio vairuotojo klaidas.

Ir tas vaikas gali būti už vairo nepraėjęs ir net nepradėjęs praktinio vairavimo pamokų. Pasakyta, kad kol jis mokysis su tėčiu, jis turi praeiti dar ir 30 valandų praktinio vairavimo pamokų. O kada, nuo kada – nepasakyta. Niekas jam nedraudžia iš pat pradžių važiuoti su šeimos nariu. 

Įstatymas yra ne visai teisingas vienu atžvilgiu ir kažkoks lengvatinis kitu atžvilgiu. Tai arba apsispręskim ir neleiskim šeimos nariams mokinti, ir sakykim, kad mokyti vairuoti reikia tik mokyklose, tik griežtai, tik specialiose aikštelėse, arba leiskim taip, kaip visame pasaulyje: tegu mokymas vyksta realiame gyvenime.“ – kalbėjo A. Pakėnas.

Vis dėlto Susisiekimo ministerija atmetė Regitros pasiūlymą atsisakyti būsimų vairuotojų egzaminavimo aikštelėje. Susisiekimo ministerijos saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis žurnalui patikino, kad tai nėra griežta ministerijos pozicija, tiesiog prieš priimant kokius nors pakeitimus, reikia juos suderinti su visais interesantais.

„Mes sudarėme darbo grupę, kad šis pasiūlymas ir visi pakeitimai būtų aptarti su vairavimo mokyklomis, instruktoriais, tik tada priimsime sprendimą.“ – atsakė V. Pumputis.

Vairuotojų egzaminavimo aikštelėje idėjai oponuoja Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Darius Lesickas:

„Aš manau, kad šiuo metu yra tikslinga būsimus vairuotojus egzaminuoti aikštelėse. Ir aikštelėje, ir gatvėje, nes sumažinus egzamino apimtį bus dar sunkiau įvertinti, ką tas žmogus moka. Jei mes supaprastinsime vairuotojų mokymą, egzaminavimą, egzaminuotojams bus sunkiau išsiaiškinti, kaip tas būsimas vairuotojas važiuoja. Visų tų figūrų, pratimų, kurie atliekami aikštelėje, gatvėje realiai pakartoti sudėtinga. Gal tik vieną kitą padarys, o visus padaryti per tą laiką sunku.

Egzaminavimas aikštelėj bet kokiu atveju yra ir mokiniui didžiulis pliusas: jis ir su automobilius apsipranta, suvaldo stresą. Nes dabar jei įvyks egzaminas tik gatvėje, tai jį ištiks nervinis šokas. Žmogui reikia duoti prisitaikyti. Čia yra ir Regitros žmonių saugumo garantas. Pradėjęs aikštelėje tas vairuotojas ramiau prisitaiko. Instruktorius mato, ar tas egzaminuojamasis moka vairuoti, ar jis nervinasi, gali apraminti. Išmetus iš karto į gatvę egzaminatoriams bus sudaromas didelis krūvis.“ – kalbėjo Darius Lesickas.

Valstybės įmonės Regitra direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas pripažįsta, kad jau metus būsimieji vairuotojai egzaminuojami vengiant aikštelių, kad ir ką vairavimo mokymo be pratimų aikštelėje nepripažįstantys asmenys besakytų:

„Mes tai darome, nes teisės aktai leidžia mums tai daryti. Tik tiek, kad yra šiokia tokia dviprasmybė. Parašyta, kad galima atlikti manevrus aikštelėje ir/arba eisme. Jau bus metai kai tai darome eisme, tiesiog dalį pratimų atliekame aikštelėje o kitą dalį gatvėje.

Bet mes norime viską atlikti eisme, nes mūsų nuomone ypač svarbu ne kaip preciziškai tiksliai pastatyti automobilį, o kaip tinkamai pasirinkti vietą, kuri atitiktų vairuojančio gebėjimus. Remiamės elementaria prielaida, jog visi žmonės skirtingi ir su skirtingais gabumais, todėl tas, kuris nėra tobulas parkavime galbūt realiai vertina gebėjimus ir pasirenka gebėjimus atitinkančią parkavimo vietą. Taigi visiškai atsisakius egzaminavimo aikšteljė skirtumas būtų šiokioje tokioje pasirinkimo laisvėje, taip pat teks atsižvelgti į visus galimus pavojus eisme, tai yra sprendimus kada sustoti, efektyviai žvalgytis, netrukdyti kitiems eismo dalyviams, manevrą atlikti per protingą laiką, o ne taip, kaip uždaroje aikštelėje vėžlio greičiu.“ – sakė Saulius Šuminas.