Padangų gumos „medėjimas“ - mitas ar realybė?

AUTORIUS: Dainius Cubera

Praktiškai kiekvienais metais, prieš prasidedant padangų keitimo laikui, internetinė spauda mirga nuo straipsnių su specialistų komentarais ir siūlymais, kaip tinkamai išsirinkti padangas. Viena iš sudedamųjų tokių straipsnių dalių – padangų „medėjimo“ problema. Ar tikrai gumos mišinys, naudojamas padangai gaminti, pradeda kietėti?

Padangų „medėjimo“ teorija paprasta – padanga, kuri yra pagaminta prieš 5 ir daugiau metų yra netinkama važiavimui ir saugaus automobilio valdymui užtikrinti, kadangi gumos mišinys sukietėja dėl aplinkos veiksnių. Vieni teigia, kad padanga, pagaminta 2010 metais, tačiau nė kart neužmontuota ant jokio ratlankio, 2016 metais bus nebetinkama naudoti, kadangi sandėliavus padangą tokį laiko tarpą, guma sukietėja. Ir visai nesvarbu, kad padangos protektorius bus tokio pačio gylio, kokio buvo prieš šešerius metus.

Rokas Lipeikis, kuris yra įmonės „Egzotika“ vadovas, o taip pat lenktynininkas, teigia, kad padangų „medėjimas“ tai net ne mitas, o visiškas kliento mulkinimas: „Kai kurie prekybininkai turi tokią klientų mulkinimo taktiką (...) padanga sensta tik ją naudojant. Važiuojant padangą veikia daug aplinkos veiksnių, kurie daro neigiamą įtaką, tačiau sandėliuojant - ne“ – teigė R. Lipeikis.

„Kai kurie vairuotojai jau apkvailinti iki tokio lygio, kad klientui nebetiks 2015 metų paskutinės savaitės padanga, o 2016 metų pirmos savaitės bus kaip tik ta, kokios reikia (...) remiantis tokia kai kurių prekybininkų logika, klientas, nusipirkęs du metus sandėliuotą padangą, pasivažinėjęs kelis mėnesius ją jau gali mesti lauk“ – juokauja pašnekovas.

Rokas Lipeikis taip pat patikina, kad Vokietijos automobilių klubas ADAC, yra atlikęs testą šiuo klausimu. Testo rezultatai visiškai neigia padangų „medėjimo“ teoriją ir skelbia, kad prekyboje net ir prieš penkerius metus atsiradus padanga dar yra traktuojama kaip naujas produktas.

Tačiau pašnekovas sutinka su tuo, kad virš penkių metų sandeliuojama padanga jau bus praradusi dalį savybių – „Šiek tiek. Galbūt viso labo 5 procentus bus praradus savybių, ir tai šis „nusidėvėjimas“ bus tik viršutiniame sluoksnyje – toks simbolinis pasidėvėjimas, oksidacija“ – tikina R. Lipeikis.

Pašnekovas taip pat priduria ir iškelia retorinį klausimą – „Jeigu tikėti teorija, kad guma yra tokia lepi, tai galima tik įsivaizduoti kas vyksta su kitomis automobilio dalimis, kurios yra pagamintos iš gumos – stabdžių šlangelės, stabdžių cilindriukų manžetai, variklio „salninkai“, kurie dirba tepale, aukštoj temperatūroj“.

Priešingos nuomonės laikosi įmonės „Melga“ atstovai, kurie tikina, kad sukaupta ilgametė padangų pardavimo, o tuo pačiu sandėliavimo, patirtis rodo, kad padanga net ir nenaudojama pradeda kietėti:

„Mūsų specialistai yra sukaupę ilgametę patirtį ir galim tikrai patvirtinti, kad padangų guma su laiku kietėja“ – patikina „Melga“ atstovas Saulius Padegimas.

Taip pat atstovas teigia, kad net ir sudarant padangų sandėliavimui šiltnamio sąlygas, kai padangos neveikia nei drėgmės pokyčiai, nei tiesiogini saulės spinduliai, vistiek akivaizdžiai matomas padangų kietėjimo faktas: „Nors mes savo sandėlyje užtikriname idealias sandėliavimo sąlygas – padangų neveikia tiesioginė saulės šviesa, drėgmės perteklius, ekstremalūs temperatūrų svyravimai – tikrai pastebime, kad ilgiau sandėliuojamos padangos tampa kietesnės.“

Jeigu pasitikėti „Melga“ specialistų komentaru, galime drąsiai daryti prielaidą, kad laikoma neparduota padanga praranda nemažai gerųjų savo savybių, o su tokia padanga važiuoti gali būti nesaugu.

„Melga“ atstovas taip pat tikina, kad garsaus prekės ženklo padanga, kuri nebuvo naudojama po pagaminimo ilgą laiką, teste parodys prastesnį rezultatą už šviežiai pagamintą ekonominės klasės padangą. 

„Mes rekomenduojame pirkti ne senesnes nei penkerių metų padangas, o naudoti ne senesnes nei dešimties metų padangas“ – teigia padangų giganto „Continental“ atstovas baltijos šalims Donatas Barcys. Paprastesne matematika kalbant, D. Barcys siūlo vadovautis formule 5+5, kuri reiškia 5 metų maksimalų laiką kada padanga guli nenaudojama ir 5 metų padangų realizavimą, žinoma, nereikia pamiršti ir to, kad padangos protektorius dėvisi, ir padanga gali tapti nebeeksploatuojama kad ir po metų intensyvaus naudojimo.

„Gamintojas garantuoja, kad padangos, kurios buvo tinkamai sandėliuojamos, prie atitinkamos temperatūros, gali tarnauti iki 10 metų (...) padanga, sandeliuojama iki 5 metų, nepraranda absoliučiai jokių gerųjų savybių (...) tai jums gali patvirtinti bet kuris padangų gamintojas“ – priduria D. Barcys.

Donatas Barcys taip pat patikina, kad padanga tai nėra maisto produktas – padanga niekada nebus šviežia: „Tiekimo grandinė yra išties ilga, vasarines padangas mes pradedame gaminti rugpjūčio – rugsėjo mėnesiais, žieminės padangos, kurių konstrukcija yra sudėtingesnė, pavyzdžiui dygliuotos, pradedamos gaminti jau dabar (red. past. beveik prieš metus iki sezono pradžios). Fiziškai yra neįmanoma klientui parduoti savaitės senumo padangą“ – teigia „Continental“ atstovas, nupasakodamas logistikos grandinę.

Beje, D. Barcys patikina, kad piršto ar nago pabaksnojimu į padangą galimą sužinoti tiek pat, kiek bandant žvilgsniu nustatyti pieno riebumą: „Kodėl „F1“ lenktynininkai apšilinėja padangas? Kad jos pasiektų darbinę temperatūrą ir atskleistų visas savo savybes. Mūsų naudojamų padangų darbinė temperatūra yra apie 70 laipsnių, tad parduotuvėje, kurioje yra, sakykim, 21 laipsnis aukščiau nulio, nustatyti ar padanga jau pradėjo kietėti vien nago paspaudimu yra neįmanoma“ – priduria pašnekovas.

Ko gero vienintelis pasirinkimas, kurį pasirinkęs vairuotojas neapsigaus – logika. 5 metus dūlėjusi sandėlyje padanga bus ne itin geras pasirinkimas nebūtinai dėl kietesnio gumos paviršiaus, tačiau ir technologiškai. Juk per 5 metus buvo sukurta nemažai naujų padangų, kurios savo savybėmis bus geresnės už, kad ir to pačio gamintojo, padangą, kuri buvo sandėliuota.

Tad vienintelis logiškas pasirinkimas būtų pirkti naują padangą, taip apsidraudžiant nuo „medėjimo“ teorijos – nekreipiant dėmesio ar tai yra mitas, ar realybė. Be to, vairuotojas laimi dar ir tai, kad nauja padanga bus technologiškai pažangesnė už senesnę, nors ir nenaudota. Žinoma, reikia įvertinti ir savo automobilio amžių. Kaip teigia „Egzotikos“ vadovas Rokas Lipeikis – „Neracionalu senam automobiliui, kuriuo važiuojame įprastu režimu, pirkti žinomo prekės ženklo padangą, tuo pačiu išleidžiant daugiau“.